Loonaangifte en stappenplan

Aan het begin van elk kalenderjaar, vragen wij u een loonaangifte in te dienen via de portal van SUSAG. Hieronder vindt u een stappenplan om de aangifte zorgvuldig in te dienen.

Stappenplan cumm. loongegevens aanleveren


  1. Log in op de portal van SUSAG met uw inloggegevens (gebruikersnaam staat gelijk aan uw debiteurennummer);
    Inloggen portal
  2. Klik in het menu op ‘Aangiftes’ en daarna op de knop: ‘Aangifte toevoegen’;
  3. Upload de verzamelloonstaat van het voorgaande jaar. Voorbeeld: Dient u de aangifte voor 2023 in, dan upload u de verzamelloonstaat van 2022;
  4. Vul de begin- en einddatum van het jaar in: 01-01-2022 t/m 31-12-2022. Let op; wanneer u een andere begin en einddatum invult, keurt het systeem de aangifte af;
  5. Vul het totale WFSV-loon in waar over de premie berekend moet worden;
  6. Klik op aangifte indienen.


  1. Log in op de portal van SUSAG met uw inloggegevens.
    Inloggen portal
  2. Op uw dashboard ziet u de werkgevers (klanten) die aan u gekoppeld zijn middels een autorisatienummer.
  3. Klik in het menu op ‘Aangiftes’ en daarna op de knop: ‘Aangifte toevoegen’.
  4. Selecteer de betreffende werkgever.
  5. Upload de verzamelloonstaat van het voorgaande jaar. Voorbeeld: dient u de aangifte voor 2022 in, dan uploadt u de verzamelloonstaat van 2021.
  6. Vul de begin- en einddatum van het jaar in: 01-01-2021 t/m 31-12-2021. Let op: wanneer u een andere begin- en einddatum invult, keurt het systeem de aangifte af.
  7. Vul het totale WFSV-loon in, waarover de premie berekend moet worden.
  8. Klik op aangifte indienen.


Maandelijks loongegevens aanleveren via de Uniforme Pensioen Aangifte (UPA)

Het is ook mogelijk om rechtstreeks vanuit geselecteerde salarissoftware de loongegevens voor de USAG-premie aan te leveren. Hiervoor dient u eerst de UPA te activeren.

UPA activeren in 5 stappen:

  1. Uw administratiekantoor moet een eigen account hebben op de portal van SUSAG.
  2. In het account vindt u een autorisatiecode (dit is niet de leveranciers-ID welke ingevoerd moet worden in de salarissoftware). Deze autorisatiecode moet ingevoerd worden in het werkgeversaccount. Hiermee is uw administratiekantoor gemachtigd voor de aangifte.
  3. Ook het loonheffingsnummer van de werkgever moet geregistreerd staan in het werkgeversaccount. Daarmee wordt de werkgever door de SUSAG geïdentificeerd.
  4. SUSAG moet eenmalig op de hoogte gebracht worden van de UPA-aanlevering, dit om de werkgever(s) aan te melden voor de nieuwe aanlevermethode. Geef daarbij door voor welke werkgever(s) de gegevens voortaan via UPA worden aangeleverd.
  5. Let op: voordat u UPA kunt activeren moeten de loongegevens van 2022 geüpload zijn voor de desbetreffende werkgever(s).

Aanpassingen in salarissoftware

Nadat bovenstaande stappen zijn uitgevoerd moet u nog een paar aanpassingen doen in uw salarissoftware. U moet bijvoorbeeld een leveranciers-ID invoeren, deze vindt u in het menu ‘Profiel’.

Softwarepakketten gekoppeld aan UPA

Bij de volgende softwarepakketten is het mogelijk om loongegevens via de Uniforme Pensioen Aangifte (UPA) aan te leveren bij de inningsportal van SUSAG.

  • ADP
  • AFAS (AFAS-profit)
  • CASH
  • CBBS
  • Centric
  • Cobra
  • Exact (Exact Online)
  • Kennys Payroll
  • Logihuis/Logisal
  • Loon.nl
  • Loonpro
  • Microloon
  • Nmbrs
  • SALAR
  • Scab
  • Sdu
  • Visma
  • WinSalar
  • HrBox

Niet alle salarissoftwarepakketten hebben de mogelijkheid om loongegevens via UPA aan te leveren. Neem contact met ons op om te weten of dit voor uw software van toepassing is.

Vragen over het instellen van salarissoftware

Heeft u vragen over het instellen van de salarissoftware? Dan kunt u terecht bij de leverancier van het pakket.

Vragen over de inningsportal of uw leveranciersgegevens

Log in op het Inningsportaal en bekijk de gegevens in het menu ‘Profiel”. Komt u er niet uit of wilt u graag een medewerker spreken? Neem dan contact op met SUSAG.

Vragen over het aanmaken van een account

Voor vragen over de koppeling of het aanmaken van een account neemt u contact op via info@susag.nl.

Autorisatienummer

Een autorisatienummer is een unieke code die elk administratiekantoor ontvangt bij het aanmaken van een account. Dit nummer kunt u doorgeven aan de werkgever waar u, als administratiekantoor, de loonaangiftes voor gaat indienen. De werkgever kan dit nummer invullen in zijn account. Op deze manier zijn het account van de administratiekantoor en de werkgever aan elkaar gekoppeld.

Waar kan ik mijn autorisatienummer vinden?

Uw autorisatienummer vindt u in de portal van SUSAG op uw profiel onder ‘accountgegevens’. U komt op uw profiel door boven in het menu op ‘profiel’ te klikken.

© 2024 Stichting Uitvoeringsregelingen SAVG
Website door Webton